:: Jom Kita Berkeluarga Hingga Ke Syurga! :: Terima Kasih kerana sudi berkunjung ke Teratak Mawaddah :: Hingga Jumpa Lagi ::

Sunday, June 26, 2011

- Sebuah Pertemuan (2) -

Wahai bakal suamiku...
Aku tahu, aku mengerti masanya akan tiba jua. Alhamdulillah, doaku telah dimakbulkan. Syukur padaMu Ya Allah, yang telah mencampakkan mawaddah dan mahabbah dalam hatiku. Engkau akan hadir jua satu hari nanti..

Inikah perasaan yang dilalui oleh setiap insan yang akan disatukan dalam ikatan yang suci? Ya Allah, manis sekali cinta yang Engkau berikan ini...namun belum tentu aku memilikinya tanpaMu. Tetapkanlah hatiku Ya Allah.

Wahai bakal suamiku...
Allah telah hantarkan dirimu kepadaku. Aku akan tetap menunggu masanya, saat dirimu akan hadir memimpin tanganku menuju ke jalanNya. Moga rasa kasih dan cinta yang kusimpan ini hanya untukmu, dan akan bersimpuh di bawah cinta dan kasihNya...

Wahai bakal suamiku...
Kala ini aku masih bersabar menanti kehadiranmu. Kupujuk hatiku yang dilanda resah ini. Sungguh amat payah untukku mengusir rasa kasih dan cinta ini tanpa pertolonganNya. Wahai habibi, bersamalah kita berdoa agar cinta yang Allah kurniakan kepada kita akan merimbun dalam kasihNya...dalam rimbunan keimanan. Berdoalah wahai bakal suamiku...hanya Dia yang Maha Mendengar dan Mengetahui isi hati hamba-hamaNya..

*******************************************

Amjad melepaskan keluhan. Ya Allah, inikah dugaan yang terpaksa kutanggung? Inikah ujianMu yang terpaksa aku hadapi? Berat sungguh dugaan ini. Berikanlah aku kekuatan dan ketabahan Ya Allah. Jangan Kau buangkan rasa kasih yang mula berputik di hatiku, sebaliknya Kau temukanlah aku dengan pemilik wajah yang selalu muncul menghiasi mimpi-mimpiku ini.

Amjad keresahan di kamar setelah mendengar usul kedua orang tuanya sebentar tadi. Ah, benarkah? Hati lelakinya tidak keruan.

"Along, ummi dan abah dah bincang. Kami dah merisik anak kawan abah untuk dijadikan menantu kami. Untuk jadi isteri along. Sopan budaknya, insyaAllah jadi isteri dan ibu yang baik. Umi dan abah berkenan," Allahu Akbar. Ya Allah, apakah aku harus mengiakan sedangkan hatiku kini sudah kuserahkan kepada seseorang? Seseorang yang telah mencuri hatiku tanpa kusedari.

Mengapa ummi dan abah tidak meminta pandanganku dahulu? Merisik perempuan untuk dijadikan isteriku? Di mana hakku? Menyakiti hati ummi dan abah bukan niatku. Aku bukanlah anak derhaka selama ini, tapi kini? Ah, betapa payah dan sukarnya Ya Allah. Siapakah yang harus kupilih?

*******************************************

Langkah Ajwad mati di situ. Ajwad menepuk perlahan pipinya, memastikan adakah dia masih di dalam realiti atau fantasi. Kedudukan kopiah dibetulkan. Janggut sejemput diramas seketika. Bingkai cermin mata ditanggalkan.

Hayunan lemah gemalai dan sopan wanita itu mengetuk pintu hatinya. Diakah? Alhamdulillah.. Bertudung litup dan berjubah coklat muda telah menaikkan seri wajah itu. Sesuai dengan warna kulitnya yang kuning langsat.

"Assalamu'alaikum," salam dihulur lalu dijawab penuh sopan. Wajah di hadapannya sedikit terkejut, namun tetap dimaniskan wajahnya. "Terima kasih untuk tempohari," katanya berbahasa. Mungkin wanita itu mengerti apa yang dimaksudkan oleh Ajwad, lalu mengangguk perlahan. Kelihatan wanita di hadapannya tersipu malu.

Wanita berjubah coklat itu berlalu meninggalkan Ajwad yang masih kaku di situ. Ah, melepas lagi aku! Ajwad, mengapalah kau ni lambat sangat? Ucap terima kasih je? Aduhai Ajwad, peluang yang ada kau sia-siakan begitu sahaja...

Sesekali tangannya menepuk dahi. Allahu Akbar. Ya Allah...
Dipujuk hatinya yang keresahan. Sabar...sabar...

*******************************************

Wahai bakal suamiku...
Terlalu banyak yang ingin aku bicarakan kala ini. Namun, tak terluah rasanya. Aku terlalu lemah. Terlalu banyak dugaan yang aku hadapi kala ini. Apakah aku mampu menghadapi semua ini?

Wahai bakal suamiku...
Aku perlukanmu di sisi. Andai engkau tahu apa isi hatiku ini, aku ingin kau turut merasai sama apa yang kurasa kala ini. Aku tidak mampu untuk menghadapi semua ini seorang diri. Aku hampir tersungkur dalam mengharungi dugaan hidup ini. Ah, lemahnya aku. Begitu lemah.

Wahai bakal suamiku...
Apakah kau mendengar luahanku ini? Ujian yang datang menimpa terlalu banyak hingga adakala ku hampir berputus asa denganNya. Ya Allah, terlalu banyak dosaku ini. Aku rasakan diriku ini terlalu jauh dariMu...

Wahai bakal suamiku...
Aku sekadar ingin meluahkan rasa hatiku saat ini, yang sering gundah-gulana. Adakala aku kalah sebelum bertarung. Ah, lemahnya aku. Layakkah aku mendampingimu? Aku malu denganmu..apatah lagi aku malu berhadapan denganNya. Setiap kali aku menghadapNya, setiap kali itulah kurasakan lemahnya aku hingga adakala aku tidak mampu mengangkat wajahku ini. Ya Allah..

Lemah lututku berdiri
Di hadapanMu tangisanku keharuan
Hamba yang lemah serta hina
Engkau terima jua mendekati
Bersimpuh di bawah duli kebesaranMu...

Wahai bakal suamiku...
Aku redha dengan apa yang berlaku. Pasti ada hikmah di sebalik semua ini. Allah menguji setiap hambaNya mengikut kemampuan mereka. Aku redha dengan apa yang berlaku. Ini tanda kaih-sayangNya padaku. Mungkin jua sebagai peringatan untuk diriku yang sering alpa.

*******************************************

Ya Allah
Seandainya telah Kau catatkan
Dia akan menjadi teman menapaki hidupku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan di antara kami
Agar kemesraan itu abadi
Dan Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Pengasih
Seiringkanlah kami melayari hidup ini
Ke tepian yang sejahtera dan abadi

Tetapi Ya Allah
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku
Bawalah ia jauh dari pandanganku
Luputkanlah ia dari ingatanku
Ambillah kebahagiaan tika dia ada di sisiku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan
Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Mengerti
Berikanlah aku kekuatan
Untuk melontar bayangnya jauh ke dada langit
Hilang bersama senja nan merah
Agar kubisa berbahagia walaupun tanpa bersama dengannya
Dan Ya Allah yang tercinta
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Walaupun tidak sama dengan dirinya..

Ya Allah Ya Tuhanku
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang teraik buatku
Kerana Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambaMu ini

Ya Allah
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku
di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang dha'if ini
Jangan Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini mahupun di akhirat
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau redhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh
Allahumma ameeenn...


Amjad mengusap wajahnya perlahan. Air matanya mengalir menuruni pipinya, lalu membasahi baju melayu yag dipakai. Pertama kali hatinya pedih, menderita. Hanya kerana seorang wanita yang tidak dikenali, yang hanya muncul di dalam mimpi-mimpinya. Wajah yang setia menemaninya hampir setiap malam.

Pertama kali dia jatuh cinta, namun dilukai. Dia yang melukakan hatinya sendiri. Menyintai sesorang tanpa menegnali nama dan pemilik wajah itu. Bodohkah dia? Ya Allah, perancanganMu adalah sebaik-baik perancangan. Aku redha Ya Allah...aku redha.

Bukan tidak pernah megusir rasa halus yang menyelinap di sudut hati, namun sukar dikikis. Andai bisa ditoreh, akan ditoreh untuk dibuang perasaannya. Namun, rasa cinta yang Allah campakkan saat ini milikNya. Hanya Dia yang bisa membuang rasa halus itu dari hatinya. Biar beribu kali cuba diusir, namun pastu tidak terusir tanpa izinNya.

"Ummi, abah...Along terima cadangan ummi dan abah. Along tahu pilihan ummi dan abah yang terbaik," lembut bicara Amjad menyenangkan hati kedua orang tuanya. Alhamdulillah, kata sepakat sudah dicapai. Tarikh pernikahan juga sudah ditentukan. Bermakna lagi dua bulan dia akan memasuki alam rumahtangga. Ya Allah...

Menjadi suami kepada wanita yang tidak dikenali. Menjadi pemimpin dan ketua keluarga. Sudah bersediakah aku? Amjad?

~ bersambung episod seterusnya...


No comments:

Post a Comment

Terima kasih. Kami sangat menghargai komen anda (^_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...