:: Jom Kita Berkeluarga Hingga Ke Syurga! :: Terima Kasih kerana sudi berkunjung ke Teratak Mawaddah :: Hingga Jumpa Lagi ::

Sunday, March 31, 2013

Ops Diet 'O' - Fasa Permulaan

Alamak!!!
Penuh sawang dan habuk rumah ni.
Ish3x.....rumah siapakah ini...?
Okey, mari kita kemas dahulu, sekilat-kilatnya sepertimana kilatnya bilik air rumah kami
(^__^) - semalam baru cuci bilik air

*********************************************
Mood berblog sudah belayar entah ke mana. Ya, hilang sudah bersama semangat ummi yang tiba-tiba jatuh menjunam. Ini semua dek kesibukan tugasan pejabat dan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu. Jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang, mata ni berpinar-pinar melihat angka-angka di laptop. Jari-jemari ni lenguh menaip dan mengumpul data-data pekebun kecil. Otot-otot badan ni, tegaaaaang je rasa hihi. Lagi-lagi minggu ni minggu laporan nak kena hantar.

Balik rumah pula, memasak, mengemas, membasuh, melipat.....pengsan! Belum lagi bila jenguk halaman rumah yang sebelum ini penuh dengan rumput-rumput liar. Aduh, mujur tidak menerima kunjungan tetamu ketika itu hihi.

Seminggu dua ni pun, jadual makan ummi tak begitu teratur. Konon malam tak nak makan, namun ada juga terbabas sekali dua. Oh ya, kelmarin ummi ada buat sedikit research berkenaan makanan dan minuman yang boleh dan tidak boleh ummi makan terutama ketika diet ni. Antara makanan yang digalakkan untuk orang darah O macam ummi ni makan ialah : daging lembu, kambing, daging rusa, ikan tenggiri, brokoli, bayam, ubi kentang, tomato,lobak, rumpai laut, labu, air teh, air soda, barli. Manakala makanan yang harus ummi elakkan adalah ikan keli, ikan salmon, sotong, semua produk tenusu dan yogurt, minyak jagung, minyak kacang, oat, roti, mee, tembikai, kelapa, sos tomato, mayonis, air kopi.

Jadual makan untuk seminggu siap dah, cuma belum print dan tampal di dapur je ni. Oh ya, disebabkan ummi kena elakkan makan oat, maka pagi-pagi ni minum shake herbalife ajalah dulu. Sesekali tukar dengan susu kambing segelas :p

Doakan ummi istiqomah ya!


3 comments:

  1. yang penting kena variasikan makanan yang dimakan setiap hari...

    ReplyDelete
  2. Assalam..kat opis sibuk dgn pc..kat rumah pulak sibuk nak mengemas, memasak, membasuh dan mcam2 lagikan...sabo je lerrr

    ReplyDelete
  3. salam..

    Jom Join GA..

    http://teratakiera.blogspot.com/2013/04/its-giveaway-time-by-creative-by-two.html

    ReplyDelete

Terima kasih. Kami sangat menghargai komen anda (^_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...