:: Jom Kita Berkeluarga Hingga Ke Syurga! :: Terima Kasih kerana sudi berkunjung ke Teratak Mawaddah :: Hingga Jumpa Lagi ::

Sunday, June 14, 2009

- kembara 2 hati -

07/06/2009
Alhamdulillah..syukur yang tak terhingga kerana setelah meredah perjalanan selama lebih kurang 8 jam lebih, kami selamat tiba di Gombak. Perjalanan yang bermula dari Kelantan pada pukul 7.00 pagi benar-benar menguji kesabaran kami. Penat, sakit pinggang, lapar dan keadaan yang kurang selesa (terutama Ummi Na)…benar2 menguji kesabaran kami. Namun, alhamdulillah semuanya selamat. Seperti yang Ummi Na maklumkan baru-baru ini, kami pulang ke Shah Alam untuk bercuti…di samping Ummi Na sendiri terpaksa berhadapan dengan Ujian Menaip di RISTEC, Port Dickson. Alhamdulillah..berkat doa restu suami tercinta dan keluarga, Ummi Na dapat menghadapi ujian tersebut dengan tenang walaupun agak menggeletar pertama kalinya :)

Berbalik kepada cerita asal, sebaik tiba di Gombak kami terus menuju ke Pejabat IA Tech di Batu 8 Gombak. Singgah sebentar untuk mengambil laptop Ummi Na. Selepas itu kami menunaikan solat dan berehat sebentar sambil menikmati bihun di rumah Pak Wan dan Mak Wan (Nuzul dan Hafizah). Alhamdulillah, hasrat kami untuk menziarahi Haris kesampaian juga. Kami melawat Haris serta Pak Long dan Mak Long (Hafiz dan Kak Long). Erm, wajah Haris ni memang sebiji macam abinya. Dah besar dah, geram Ummi Na tengok. Nak cubit2 aje Haris ni…

Lewat petang itu, kami bertolak pula ke Shah Alam. Wah, seronok sangat. Semua adik-beradik Ummi Na berkumpul di rumah. Riuh-rendah dengan gelak-tawa dan usik-mengusik adik-adik. Rupa-rupanya adik bongsu Ummi Na sunat dah hampir seminggu lamanya. Agak lucu melihat cara E’im berjalan dan tidur. Siap tertonggeng-tonggeng lagi. Kali pertama Ummi Na tengok adik Ummi Na tidur dengan gaya begitu…hehehe. Terubat juga rindu Ummi Na dengan masakan mak. Malam itu pula, nenek Ummi Na tidur di rumah kami. Wah, meriahnya!


09/06/2009
Pagi Selasa, jam 6.30 pagi kami berdua bertolak ke RISTEC bersama adik Ummi Na. Hampir satu jam setengah perjalanan, kami selamat tiba di Ristec. Alhamdulillah, selesai ujian menaip kami bertolak pula ke Nilai untuk berjumpa puteri bongsu kesayangan. Wah, ceria aja si bongsu ni. Agaknya seronok sangat dapat berjumpa dengan abang dan kakak dia nih. Sempatlah kami meluangkan masa hampir sejam. Makan-makan dan bergambar sebagai kenangan bersama, menjadi pengubat rindu umi dan abah.

Petang itu, kami menziarahi Ustazah Mazura dan suami serta anak-anaknya. Kebetulan, suami Ustazah Mazura terlibat dalam kemalangan kecil. Alhamdulillah, kini beransur sembuh sepenuhnya. Pulang sahaja dari rumahnya, Ummi Na sempat berjumpa dengan anak-anak murid Ummi Na. Humairah, Mardhiah dan Shafiqah yang kini merupakan pelajar tingkatan satu. Sempat lagi mereka menegur Ummi Na yang nampak berisi sedikit berbanding bulan lepas

Malamnya pula, kami sempat menziarahi pakcik Ummi Na di Seksyen 24, Shah Alam. Erm, walaupun rumah kami dekat namun sebenarnya kami jarang berjumpa sejak Ummi Na berhijrah ke Kelantan.





10/06/2009
Keesokan harinya pula, kami bertolak ke UIA Gombak untuk menguruskan yuran pengajian Abah Yie yang tertangguh. Dapatlah Ummi Na berjumpa dengan Cik Jie (Sharifah Naqjihaa). Mengimbau kenangan lalu memang seronok. Apatah lagi kini masing-masing membawa haluan sendiri. Antara kami berempat (Ummi Na, Cik Un, Cik Jie dan Cik Yea)..hanya Cik Jie yang masih solo dan mencari teman hidup. Alhamdulillah, Cik Un bakal menimang cahaya mata awal Syawal ini, mungkin awal sedikit daripada Ummi Na. Manakala Cik Yea, semakin bahagia melayari bahtera yang dibina bersama suami tercinta di negeri Johor.

Tengahari pula, kami terus menuju ke RISDA Ampang, tempat abah Ummi Na bekerja. Tidak lain tidak bukan, tujuannya hanyalah untuk menukar nama buku akaun tabung haji. Sebelum ni abah yang masukkan duit, jadi bila Ummi Na dah besar..baru ni berkesempatan tukar nama akaun kanak-kanak ke dewasa. Namun, melihat kepada ramainya orang pada tengahari itu kami menangguhkan hasrat untuk menukar nama buku akaun. Petang itu, makcik Ummi Na yang tinggal di Tanjong Karang pula datang ke rumah. Sempatlah Ummi Na jumpa sejurus pulang dari Gombak walaupun seketika cuma.

11/06/2009
Pagi Khamis, kami bertolak pulang ke Kelantan setelah menghabiskan masa selama 4 hari di Shah Alam. Letih, puas, seronok semuanya ada. Perjalanan yang meletihkan. Masakan tidak, banyak tempat yang kami pergi sepanjang 4 hari di Shah Alam. Port Dickson, Nilai, Gombak, Ampang, Shah Alam...fuh!

Namun, rasa puas dan seronok mengatasi segalanya. Seronok dapat berjumpa dengan mak, abah, adik-adik, nenek, makcik-makcik dan pakcik-pakcik serta sahabat-sahabat. Alhamdulillah...mungkin inilah kali terakhir Ummi Na pulang ke Shah Alam sebelum bersalin. Insya-Allah, Ummi Na akan kembali semula semasa pantang nanti. Eii, tak sabar rasanya


** Masih menanti orang dari Mesir pulang ke tanah air.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih. Kami sangat menghargai komen anda (^_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...