:: Jom Kita Berkeluarga Hingga Ke Syurga! :: Terima Kasih kerana sudi berkunjung ke Teratak Mawaddah :: Hingga Jumpa Lagi ::

Friday, May 15, 2009

- Ummi Na nak periksa -

EXAM? IMTIHAN? PERIKSA?

Wah, Ummi Na akan mengambil Peperiksaan Pengesahan Jawatan pada hari Selasa dan Rabu depan (19&20 Mei 2009). Tak sangka...ingatkan periksa masa sekolah dan di Universiti dulu hehehe. Tapi, satu apa pun Ummi Na tak baca lagi. Ada 4 kertas yang Ummi Na kena ambil dalam 2 hari tu. Dah lama tak ambil ujian, jadi tak tahu macam mana rasanya.

Ummi Na ingat lagi, masa zaman sekolah dulu...bila tiba nak periksa atau ujian, Ummi Na akan buat study group bersama 3-4 orang rakan. Mula-mula tu memang masing-masing fokus pada perbincangan. Tapi dah masuk 1 jam kemudian, masing-masing mulalah melalut bertukar cerita. Pasal warden asrama, rakan-rakan sekelas, fashion, makanan dan entah apa-apa lagi. Adakala kalau Ummi Na belajar sendiri, Ummi Na lebih suka membaca dan membuat latihan sambil memasang kaset Al-Quran ataupun nasyid.

Kalau tengok sekarang ni, dalam kehidupan Ummi Na sendiri...adik-adik Ummi Na ada yang baca buku sambil menonton televisyen, ada pula yang baca buku sambil makan jajan (keropok). Ada pula yang baca buku sambil berbaring. (Akhirnya buku tu yang baring atas muka dia hehe). Adakah cara begini berkesan? Ummi Na pernah membuat survey satu ketika dahulu. Rata-rata sahabat Ummi Na mengatakan, cara begini kurang berkesan. Mereka lebih suka mengulangkaji pelajaran pada awal pagi. Ini kerana pada waktu pagi inilah otak kita terasa segar dan mudah untuk kita menerima apa yang kita baca.

Huuu..macam mana ni? buku tak baca lagi. Apa yang perlu kita buat? Bangkitlah! Chayok-chayok. Insya-Allah, dengan adanya suami di sisi..moga-moga menjadi pembakar semangat Ummi Na nanti, Insya-Allah. Doa restu kedua orang tua juga penting buat Ummi Na.

* didoakan semoga isteri tercinta berjaya dalam peperiksaan yang akan dihadapi, mudah-mudahan Allah permudahkan urusan kita di dunia dan rahmati kita dunia dan akhirat, ingatlah bahawa setiap detik yang Allah bagi adalah 'peperiksaan' buat kita di dunia dan semoga Allah kurniakan kejayaan hakiki di akhirat nanti, insyaAllah " - ucapan dan doa daripada suami tercinta

No comments:

Post a Comment

Terima kasih. Kami sangat menghargai komen anda (^_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...